Comics και διδασκαλία

Μία ιστοεξερεύνηση (WebQuest) για την εκπαίδευση.

Σχεδιασμός από

Συμεωνίδης Δημήτριος

ds60at@gmail.com

Τσάγκας Φώτιος

ftsagas@gmail.com 

Τσιμπηριάδης Χάρης

ox_aman_hari@yahoo.com

 

Εισαγωγή | Σκοπός | Παράδειγμα – Εφαρμογή | Αξιολόγηση | Συμπέρασμα | Αναφορές  


Εισαγωγή

Σε αυτήν την ιστοεξερεύνηση (webquest) παρουσιάζονται ορισμένα από τα πιο διάσημα comics του κόσμου. Σίγουρα δύσκολα θα βρεθεί κάποιος που να μην έχει διαβάσει ιστορίες με τη Μαφάλντα, τις περιπέτειες του Αστερίξ του Γαλάτη, Λούκι Λουκ, Τεν-Τεν, τους ήρωες του Ντίσνει (Μίκι Μάους, Ντόναλντ Ντάκ, Πλούτο, Γκούφι), το Σνούπι, το Bugs Bunny, το Garfield… Η λίστα είναι ατελείωτη. Ως φυσική συνέπεια υπάρχουν και τα comic υπερήρωες που απευθύνονται σε πιο ενήλικο ακροατήριο. Βέβαια πίσω από κάθε ήρωα και χαρακτήρα comic κρύβεται ο αντίστοιχος σκιτσογράφος, η προσωπικότητά του και οι προσωπικές του αντιλήψεις.

Στο βιβλίο Understanding Comics, του Scott McCloud (1993) δίνεται ο ορισμός της λέξης «comics».

Comics γραφικές εικόνες σε καθορισμένη σειρά και αλληλουχία, που στοχεύουν στη μεταφορά πληροφορίας

Και/ή να παράγουν μία αισθητική ανταπόκριση-απάντηση από τον αναγνώστη.

Το εκπαιδευτικό δυναμικό των κόμικ είναι πολύ μεγάλο και δεν έχει πλήρως αξιοποιηθεί. Σε αντίθεση με άλλα μέσα όπως ο κινηματογράφος, το θέατρο και η μουσική έχουν βρει τη θέση τους σε αρκετά εκπαιδευτικά συστήματα του Δυτικού κόσμου.

 Πίσω στην αρχή



Σκοπός

Τα comic μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διδαχή μαθημάτων όπως ξένων γλωσσών, άλλων διαλέκτων (όπως ποντιακά), την παρακίνηση των μαθητών προς το μάθημα της ιστορίας, της γεωγραφίας κ.λ.π. αλλά και την πιο γενική παιδεία των μαθητών αφού προβάλλονται τα διάφορα ήθη και έθιμα των εκάστοτε κοινωνιών όχι μόνο γεωγραφικά αλλά και διαχρονικά.

(Πηγή: http://www.imageandnarrative.be/narratology/heikeelisabethjuengst.htm)

Σκοπός μας είναι δείξουμε ότι τα comics θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στη διδακτική διαδικασία για τους κάτωθι λόγους:

  • Είναι ευχάριστα, προσιτά και οικεία στο μαθητή
  • Είναι πιο εύπεπτα από απλό κείμενο
  • Παρακινούν την περιέργεια και το ενδιαφέρον
  • Διεγείρουν τη φαντασία μικρών και μεγάλων
  • Είναι διαθεματικά
  • Είναι εργαλείο που υπάρχει ήδη και ευπρόσιτο
  • Έχουν χαμηλό κόστος

 

Το κοινό-στόχος στο οποίο απευθύνεται η παρούσα ιστοεξερεύνηση είναι οι εκπαιδευτικοί καθηγητές.

Πίσω στην αρχή


Οι ήρωες μερικών από τις πιο δημοφιλείς σειρές comic.

Αστερίξ:

 

Μαφάλντα

Λουκι Λουκ

Go West! A Lucky Luke Adventure (PC) #1

ΤενΤεν (ΤinTin)

tintin-top.jpg

Ήρωες του Ντίσνει (Μίκι Μάους, Ντόναλντ Ντάκ, Πλούτο, Γκούφι)

Σνούπι

Bugs Bunny

Bugs-Bunny.jpg

Garfield

 

Πίσω στην αρχή



Παράδειγμα - Εφαρμογή

Ένα καλό παράδειγμα αποτελούν οι περιπέτειες του Αστερίξ του Γαλάτη.

O ΑΣΤΕΡΙΚON ΣΑ ΟΛΥΜΠΙΑΚΑ Τ΄ΑΓΩΝΑΣ

Η ποντιακή διάλεκτος αποτελεί αδιάψευστη μαρτυρία της καταγωγής του Ποντιακού Ελληνισμού και τη φυλετική συνέχεια από τους πρώτους αποίκους μέχρι σήμερα. Η Ποντιακή είναι μια διάλεκτος της Ελληνικής γλώσσας που ξεκινά από τα χρόνια του αποικισμού των Ελλήνων της Ιωνίας και την εγκατάσταση τους στο Πόντο..."

Η απόδοση στα Ποντιακά έγινε από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Φιλολογίας Ιωαννίνων κ. Γ. Σαββαντίδη.

 

Ακόμη τα comic χρησιμοποιούνται συχνά στην περιβαλλοντική εκπαίδευση.

Μία ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΟ διαδίκτυο αποτελεί ο… «Ο Μπου ο φίλος μας ο αρκούδος» που βοηθάει τους μικρούς μας φίλους να κατανοήσουν μερικά από τα πιο σημαντικά παγκόσμια ζητήματα όπως η ενέργεια, η κλιματική αλλαγή, το περιβάλλον, η προστασία και διατήρηση της φύσης και η υγεία. Αυτά είναι ορισμένα από τα πιο πιεστικά ζητήματα της Ευρώπης και είναι συχνά αρκετά πολύπλοκα και πολύ γιγαντώδη για τα μικρά παιδιά στο να τα αναγνωρίσουν ή να τα κατανοήσουν.

Κάντε κλικ στην εικόνα για να ανακαλύψετε περισσότερα…!!!)

 

Πίσω στην αρχή



Αξιολόγηση

Τρόπος επιλογής

Επιλέξτε το αγαπημένο σας comic που θα χρησιμοποιήσετε στη διδασκαλία σας απαντώντας στο ακόλουθο ερωτηματολόγιο με τα ενσωματωμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά (…και κερδίστε ένα ευχάριστο περιβάλλον στην τάξη)

  • Είναι πιο εύπεπτα
  • Παρακινούν την περιέργεια και το ενδιαφέρον
  • Διεγείρουν τη φαντασία μικρών και μεγάλων
  • Είναι διαθεματικά
  • Είναι εργαλείο που υπάρχει ήδη και είναι ευπρόσιτο
  • Κόστος

 

 

Καθόλου

1

Λίγο

2

Μέτρια

3

Πολύ

4

Απόλυτα

5

Score

Πόσο ευχάριστα και προσιτά τα θεωρείτε;

 

 

 

 

 

 

Πόσο εύπεπτα τα θεωρείτε;

 

 

 

 

 

 

Πόσο παρακινούν την περιέργεια και το ενδιαφέρον

 

 

 

 

 

 

Πόσο διεγείρουν τη φαντασία

 

 

 

 

 

 

Πόσο διαθεματικά είναι;

 

 

 

 

 

 

Πόσο προσιτά είναι;

 

 

 

 

 

 

Κόστος

 

 

 

 

 

 

Συνολική βαθμολογία

 

 

 

 

 

 

 

 

Επίσης από την πηγή: www.humblecomics.com/comicsedu/resources/rubric.doc  υπάρχει σε μορφή rubric ο χαρακτηρισμός των comic με βάση πέντε κατηγορίες.

    1. Το μέγεθος
    2. Τις μεταβάσεις και τη μορφή
    3. Την καλλιτεχνική εργασία
    4. Την ορθογραφία και το κείμενο
    5. Η χρήση κατάλληλης γραμματοσειράς

 

 

COMICS-BASED INSTRUCTIONAL UNIT – RUBRIC FORM

Authored by Gene Yang (http://www.geneyang.com)

 

Category

4

3

2

1

Panel Sizes & Shots

Consistent use of panel size and/or shots to emphasize the information and/or emotional content of the work.

Some examples of using panel size and/or shots to emphasize the information and/or emotional content of the work.

One or two examples of using panel size and/or shots to emphasize the information and/or emotional content of the work.

 

Panel sizes and the framing of shots confuse, rather than add to, the story.

Transitions & Layout

Most panel-to-panel transitions are well-planned and appropriate to the information and/or emotions conveyed. Panel order and word balloon order within panels are always clear.

Some panel-to-panel transitions are well-planned and appropriate to the information and/or emotions conveyed. Panel order and word balloon order within panels are usually clear.

One or two examples of well-planned panel-to-panel transitions.  Panel order and word balloon order within panels are sometimes confusing.

 

Most panel-to-panel transitions are random and haphazard.  Panel order and word balloon order within panels are consistently confusing.

 

Artwork

The artwork is consistently readable and understandable. Characters are always distinguishable from one another. The art style closely matches the tone of the story.

The artwork is usually readable and understandable.  Characters are usually distinguishable from one another. The art style loosely matches the tone of the story.

 

The artwork is sometimes illegible. Two of the characters look the same. The art style neither adds to nor takes away from the tone of the story.

The artwork is illegible.  Many of the characters look the same.  The art style contradicts the tone of the story.

Writing

No misspelled words or grammatical errors.

Only one or two misspelled words or grammatical errors.

A few misspelled words or grammatical errors.

 

Many misspelled words and/or grammatical errors.

Lettering

Lettering is neat and legible. Ample space is always given to the lettering in word balloons and captions.

Lettering is adequate. Ample space is usually given to the lettering in word balloons and captions.

Lettering is somewhat messy. Some examples of lettering crammed into word balloons and captions.

 

Letter is illegible. Lettering is consistently crammed into word balloons and captions.

 

 

 

Πίσω στην αρχή

 



Συμπέρασμα

Η βιβλιογραφία των comic παρέχει αμέτρητες πηγές και ιδέες για αξιοποίηση αυτών στη διδακτική διαδικασία. Ολοκληρώνοντας λοιπόν την παρούσα ιστοεξερεύνηση έχετε κατανοήσει τον πλούτο που κρύβεται μέσα στις σελίδες των comics και πώς μπορείτε να τον αξιοποιήσετε για δικό σας όφελος αλλά και των μαθητών σας είτε εντός είτε πολύ περισσότερο εκτός της αίθουσας του σχολείου.

Πίσω στην αρχή



Αναφορές (Ιστοχώροι και βιβλιογραφία)

Ιστότοποι

http://parafoniades.files.wordpress.com/2006/12/asterix-01.jpg

http://uhaweb.hartford.edu/hdolan/disney.jpg

http://www.free-computer-wallpapers.com/pictures/Cartoon_wallpaper/Bugs_Bunny

http://gallery-of-cartoon.blogspot.com/2006/03/gangster-bugs-bunny.html

http://i130.photobucket.com/albums/p250/sukhpal/bugs_bunny_scarface.jpg

http://vclips.pblogs.gr/files/90147-snoopy-011.jpg

http://images.fanpop.com/images/image_uploads/Garfield-Mornings-garfield-172375_312_318.jpg

http://mothsmokelingers.wordpress.com/2009/01/11/tintin-billions-of-billious-barbecued-blue-blistering-barnacles/

http://www.pixelcreation.fr/nc/galerie/voir/lucky_luke_tous_a_louest/lucky_luke_tous_a_l_ouest/48_lucky_luke_tous_a_louest/

http://www.eslbase.com/articles/comics.asp

http://www.mamouthcomix.gr/asterix/pont-03.html

http://malkidis.info/gr/?p=134

http://www.imageandnarrative.be/narratology/heikeelisabethjuengst.htm

http://www.humblecomics.com/comicsedu/concl.html

http://www.myfriendboo.com/  

Πίσω στην αρχή

 


Τελευταία ενημέρωση 22/04/2010. Based on a template from The WebQuest Page